نقشه بازاریابی چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

نقشه بازاریابی چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

فهرست مقاله

‌نقشه راه بازاریابی، نقشه‌ای است که مطابق آن می‌توانید با جهت گیری استراتژیک کلی تیم بازاریابی ارتباط برقرار کنید. نقشه‌های راه بازاریابی همچنین به شما کمک می‌کند تا آنچه را که می‌خواهید به انجام برسانید، مشخص کنید و نشان دهید که برای رسیدن به آن چه چیزهایی نیاز است و در چه زمانی انجام خواهند شد. برای بسیاری از تیم‌های بازاریابی، اتصال استراتژی شرکت به کارهای تاکتیکی که تیم قصد انجام آن را دارد، می‌تواند یک چالش و کار دشوار باشد. اینجاست که نقشه راه بازاریابی به عنوان ابزار مناسب و راهبردی وارد می‌شود.

مزایای نقشه راه بازاریابی

نقشه راه بازاریابی یک راه بصری برای ثبت و انتقال برنامه‌های استراتژیک است. هر نقشه راه بازاریابی که ایجاد می‌کنید، بسته به مخاطب، هدف خاصی را دنبال می‌کند:

– همسویی: نقشه راه بازاریابی، تیم را حول «چرایی» استراتژی بازاریابی و کار مورد نیاز برای دستیابی به آن جمع می‌کند.

– هماهنگی: برای هر کاری در تیم، برنامه‌ای تعیین می‌شود تا اعضای گروه بتوانند همگام و بر اساس زمان بندی پیش بروند.

– دید کلی: با وجود نقشه راه بازاریابی، کل سازمان از زمان انجام کمپین‌های بازاریابی و سایر اتفاقات مطلع می‌شوند و برای آن آماده خواهند بود.

عناصر نقشه راه بازاریابی چیست؟

نقشه‌های راه بازاریابی یک نمایش بصری از برنامه‌های بازاریابی شما هستند. البته اکثر بازاریابان از تقویم یا چک لیست به عنوان نقشه راه خود استفاده می‌کنند. عناصر کلیدی نقشه راه بازاریابی‌ عبارت‌اند از:

بازه زمانی:

نقشه راه بازاریابی شما باید تاریخ‌های مشخصی داشته باشد که نشان دهد چه زمانی فعالیت‌های کمپین تکمیل می‌شود. نقشه راه بازاریابی‌ بسته به مدت زمان کمپین، می‌تواند روز، هفته، ماه یا سه ماه را نمایش دهد.

اهداف:

باید هدف(های) خود را در نقشه راه خود مشخص کنید. اهداف بازاریابی شما باید قابل اندازه گیری و محدود به زمان باشد، به همین دلیل است که توسط یک چارچوب زمانی و معیارهای موفقیت پشتیبانی می‌شوند.

ابتکارات:

یک ابتکار بازاریابی می‌تواند موضوعی مانند راه‌اندازی یک طرح بسته‌بندی با مضمون عید باشد. ابتکارات، تلاش‌های با اهمیتی هستند که به حوزه‌های تمرکز کلیدی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف شما می‌پردازند و بخش حیاتی از نقشه راه بازاریابی شما هستند.

 برنامه‌ها:

نقشه راه بازاریابی شما باید بتواند رویدادهای مهم را از نظر زمانی به هم ارتباط بدهد.

فعالیت‌ها:

از فعالیت‌های عمده مانند رونمایی محصول، تبلیغات، یا اعلامیه‌های مطبوعاتی گرفته تا فعالیت‌های کوتاه مدت مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی در نقشه راه بازاریابی‌ می‌گنجند هدف اصلی نقشه راه بازاریابی‌ این است که تمام فعالیت‌های بازاریابی شما را به صورت سیستماتیک تنظیم کند.

تعیین وضعیت:

در نهایت، نقشه راه بازاریابی شما باید وضعیت اهداف، ابتکارات و فعالیت‌های شما را نشان دهد تا پیشرفتی را که از نقطه شروع خود داشته اید نشان دهد.

چگونه باید یک نقشه راه بازاریابی را نوشت؟

اکنون که اطلاعات خوبی در مورد نقشه‌های راه بازاریابی بدست آوردیم، وقت آن است که یاد بگیریم چگونه آنها را برای کمپین‌های بازاریابی خود به حداکثر برسانیم. کافی است این 5 مرحله ساده انجام شود تا یک نقشه راه بازاریابی‌ بدست آید:

۱. آنچه را که نیاز دارید مشخص کنید

قبل از اینکه وارد طرح خود شوید، با یک برنامه شروع کنید. در ابتدا  باید آنچه را که قرار است انجام شود را برنامه‌ریزی کنید و هدف پشت آن را مشخص کنید. همچنین تعیین کنید که چه وظایف و مراحلی برای رسیدن به آن اهداف مورد نیاز است.

۲. به جزئیات بپردازید

هنگامی که مشخص کردید در برنامه خود قرار است چه کاری انجام دهید، وقت آن است که آن‌ها را به عناصر جداگانه تقسیم کنید تا محدوده نقشه راه خود را تعیین کنید.

تمام موارد مورد نیاز برای تکمیل هر مرحله را فهرست کنید و تخمین بزنید که هر مرحله چقدر طول می کشد. سپس یک تیم بسازید و یک عضو را برای هر کار تعیین کنید، و انتظارات و محدودیت‌هایی را که برای هر بخش از برنامه درنظر دارید را روی برگه بیاورید.

3.یک الگو را انتخاب کنید

اکنون که طرح شما آماده است، می‌توانید آن را با استفاده از یک الگوی نقشه‌ راه انتخابی، سازماندهی کنید. نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها الگوی متناسب با برنامه خود را انتخاب کنید.

4.نقشه راه خود را سفارشی کنید‌

همانطور که در مرحله قبل گفته‌ شد، در نرم‌افزارهای مربوط به طراحی نقشه راه بازاریابی‌ معمولاً الگوهای از پیش طراحی شده‌ وجود دارد که الگویی که مطابقت بیشتری با نقشه شما دارد را انتخاب می‌کنید. این نرم‌افزارها ابزارهای مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا الگوی پیش ساخته را متناسب با نیازهای خود، سفارشی کنید. برای این کار مهارت زیادی نیاز نیست و اکثر این ابزارها بصورت کشیدن‌ و انداختن (drag and drop) قابل استفاده است.

5.کار خود را ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید

هنگامی که طراحی خود را تمام کردید، می‌توانید یک تصویر با وضوح بالا از آن تهیه کنید یا یک فایل PDF از نقشه راه خود دانلود کنید و آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید. l

کلام اخر

نقشه راه بازاریابی بهترین راه برای ایجاد یک دید بلندمدت از نحوه تبلیغ محصول یا خدمات، برای دستیابی به پیشرفت کسب و کار است. این کار کل سازمان را با هدفی تعیین شده‌ همسو می‌کند. بنابراین با داشتن این نقشه می‌توانید با کیفیت بسیار بالاتری روی ارائه برنامه‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی تمرکز کنید.

 

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد