چگونه برای آینده خود هدف گذاری کنیم؟

چگونه برای آینده خود هدف گذاری کنیم؟

فهرست مقاله

تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین تعیین هدف و دستیابی به موفقیت وجود دارد. اهدافی که به درستی تعریف باشند، به تمرکز بر روی آنچه برای شما اهمیت دارد کمک می‌کنند. قبل از تعیین هدف، باید بدانید که هدف چیست. هدف چیزی است که می‌خواهید به آن دست یابید. نتیجه مطلوبی است که شما یا گروهی از افراد برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرده و متعهد می‌شوید. یکی از راه‌های مهم رشد شخصی تعیین هدف است. اغلب اهداف مهم، بلند مدت هستند. آنها به زندگی و برنامه‌های شغلی افراد یا برنامه‌های بلند مدت یک شرکت یا سازمان مربوط می‌شوند.

در ادامه مهم ترین ویژگی‌های یک هدف را مرور می‌کنیم؟

  • تعیین چشم اندار. چشم انداز شما برای آینده اهدافتان باید نتیجه بررسی دقیق خواسته‌های شخصی باشد.
  • تعیین زمان. موثرترین اهداف محدود به زمان هستند. اهداف بزرگ عموما بازه زمانی طولانی‌تری دارند. اما عموما می‌توان آنها را به اهداف کوچکتر و کوتاه مدت تقسیم کرد.
  • بزرگ‌اند. از تعیین هدفی که دست یافتنی به نظر نمی‌رسد نترسید. با خیال راحت خارج از چارچوب فکر کنید و رویای بزرگ داشته باشید.

باید در نظر داشته باشید که هدف‌گذاری‌های کوچک شماست که تعیین می‌کند به هدف بزرگ خود برسید یا خیر. در واقع اهداف گام‌هایی هستند که برای رسیدن به هدف بزرگ برداشته می‌شوند. به عنوان مثال، “من می‌خواهم در آینده یک سخنران با اعتماد به نفس باشم” یک هدف است. برای رسیدن به این هدف می‌توانید هدف‌های کوچکتری تعیین کنید. مثلا “من با یک مربی کار می‌کنم که بتوانم تا پایان این ماه مهارت‌های سخنرانی ام را ارتقا دهم.”

هدف با تصمیم گیری متفاوت است. تصمیم شما می‌تواند تغییر کند اما هدف شما چیزیست که قصد دارید آن را بدست آورید و چیزی است که شما تصمیمات خود را بر مبنا و در راستای آن می‌گیرید. هدف شما ماموریت شماست. ماموریت یک مسیر روشن و متمرکز برای دنبال کردن ایجاد می‌کند. ماموریت هدفی است که یک شرکت، کسب‌وکار یا فرد بر اساس آن فعالیت می‌کند.

چرا باید برای خود و تیمتان هدف تعیین کنید؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا تعیین اهداف برای خود و تیمتان مهم است. شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که به مسیرمان جهت می‌دهد. وقت گذاشتن‌ برای فکر کردن‌ به آنچه در زندگی می‌خواهید به شما احساس هدفمند و مفید بودن‌ می‌دهد. به عنوان مثال، می‌توانید یک برنامه 5 ساله بر اساس آنچه می‌خواهید در پنج سال آینده داشته باشید طراحی کنید. داشتن یک برنامه بلندمدت می‌تواند به شما کمک کند تا یک گام از رویاپردازی به سمت هدفتان بردارید.

در محل کار، تعیین اهداف کمک می‌کند تا مسیر روشنی را برای حرکت تیم خود مشخص کنید. همچنین به تعیین انتظارات اعضای مختلف تیم کمک می‌کند. دانستن‌ هدف بلندمدت و آنچه یک شرکت برای رسیدن‌ به آن تلاش می‌کند می‌تواند به هر یک از اعضای تیم کمک کند تا در نقش خود بهتر عمل کنند.

نحوه تعیین اهداف واقع بینانه در کار و زندگی

اکنون که می‌دانید اهداف چقدر سودمند هستند، زمان آن فرا رسیده است که به چگونگی تعیین اهداف و دستیابی به آنها بپردازیم. چه اهداف شما گروهی باشد و چه شخصی، مهم است که اهدافی واقع بینانه انتخاب کنید.

سه نکته برای تعیین اهداف شخصی

علایق خود را در نظر بگیرید.

بخشی از فرآیند چگونگی تعیین اهداف زندگی این است که باید تصمیم بگیرید که چه چیزی به شما الهام می‌بخشد و چه چیزهایی برای شما ارزش است. اگر می‌خواهید در درازمدت به اهداف خود برسید، باید به هدف خود مشتاق باشید. به همین علت است که هدف شما باید برایتان معنادار باشد و پس از رسیدن‌ به آن احساس غرور کنید.

اهدافی را تعیین کنید که بتوانید آن‌ها را کنترل کنید.

اگر هدف شما بر اساس چیزی خارج از کنترل شما باشد، نمی‌توانید آن را کنترل کنید و نمی‌توانید مطمئن باشید که به آن می‌رسید یا خیر. اهداف شخصی شما نباید به افراد دیگر وابسته و همچنین نباید به عوامل خارجی که شما کنترلی بر آنها ندارید متکی باشند.

آینده خود را تصور کنید.

کمی وقت بگذارید تا فکر کنید که دوست دارید زندگی شما چگونه باشد. آینده ایده‌آل شما چه چیزی را در پی دارد؟ به عنوان مثال، اگر اهداف شغلی و شخصی خود را تعیین می‌کنید، از خود سؤالاتی بپرسید که شما را در مسیر درست راهنمایی می‌کند. مثلا در حالت ایده آل می‌خواهید چقدر درآمد کسب کنید؟ آیا می‌خواهید برای خودتان کار کنید؟

حتی اگر این سؤالات فوراً به شما در انتخاب یک شغل کمک نکند، مطمئناً به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کدام شغل‌ها را نمی‌خواهید.

 

سه نکته برای تعیین اهداف کاری

طوفان فکری

قبل از اینکه اولین هدفی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید، زمانی را به عنوان یک تیم به طوفان فکری اختصاص دهید. پرسیدن‌ سوالات بزرگی مانند “اگر می‌دانستید شکست نمی‌خورید، چه کار می‌کردید؟” ذهن‌های خلاق را به جریان می‌اندازد.

همه را شامل شود.

این مهم است که همه در طول فرآیند هدف گذاری شرکت کنند. هر یک از اعضای تیم شما باید احساس کند که می‌تواند آشکارا صحبت کند و ایده‌های خود را برای تعیین اهداف تیمی ارائه دهد. ایده‌های هر یک از اعضای تیم را هر چقدر هم که غیرواقعی و دور از منطق باشد‌ یادداشت نمایید‌ تا این احساس را در آنان ایجاد کنید‌ که شنیده می‌شوند‌.

علت را بپرسید.

در مورد هدف خود با افراد تیم بحث کنید تا همه روی آن اتفاق نظر داشته باشند. در طول جلسه تعیین هدف، فضایی آرام و صمیمانه ایجاد کنید که در صورت عدم قطعیت، همه بتوانند راحت سوالات خود را بپرسند. هر یک از اعضای تیم باید دیدگاه یکسانی در مورد دلیل تعیین هدف مشترکتان، داشته باشد. این موضوع به تیم شما در مورد آنچه می‌خواهید به دست آورید شفافیت می‌دهد و کار تیمی را برای همه آسان تر می‌کند.

سخن آخر

اکنون که می‌دانید اهداف چقدر مهم هستند، وقت آن است که اولین قدم را برای تعیین اهداف و دستیابی به آنها بردارید. خواه این اهداف شخصی برای خودتان باشد یا اهداف کاری برای تیمتان، فرآیند هدف گذاری می‌تواند به شما کمک کند هدف و معنای زندگی خود را پیدا کنید.

منابع:

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد