پادکست چیست و چطور پادکست بسازیم؟

فهرست مقاله

‌‌احتمالا تا به حال اسم پادکست را شنیده‌‌اید. شاید برایتان سوال شده باشد که پادکست چیست؟ یا اگر با آن آشنا باشید، ممکن است برایتان مبهم باشد که چطور می توانیم پادکست بسازیم؟ این مقاله به سوالات شما پاسخ می دهد.

پادکست چیست؟

پادکست در واقع همان فایل صوتی ضبط شده ای است که در پلتفرم‌های مختلف اینترنتی برای دانلود در دسترس می باشد و حتی می توانید آن‌ها را به صورت آنلاین گوش دهید. اصطلاح پادکست در واقع ترکیبی از iPod (پخش کننده صوتی اپل) و Broadcast (پخش گسترده) است.

امروزه ساخت پادکست‎ به عنوان روشی مستقل که می توانید پیام خود را به قشری از افراد انتقال دهید و با آن‌ها یک جامعه با علایق مشابه ایجاد کنید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر زمینه یا موضوع خاصی که علاقمند باشید می‌توانید پادکست‌ و فایل صورتی مرتبط با آن را به راحتی پیدا کنید. مهم نیست که در خانه مشغول آَشپزی، گردگیری یا مشغول ورزش کردن و حتی رانندگی باشید، همیشه می‌توانید آن را پخش کنید و از آن استفاده کنید.

پادکست‌ها می‌توانند مانند یک برنامه تلویزیونی فصل بندی شده باشند. به طور مثال هفته ای یک قسمت از آن پادکست پخش شود و در دسترس مخاطبین قرار بگیرد. پخش هفتگی معمول‌ترین روش فصل بندی پادکست‌‌هاست، اما تا حد زیادی به سلیقه شخصی و روند کار شما بستگی دارد.

نکته مثبت دیگری نیز درمورد ساخت پادکست وجود دارد، درصورتی که هرروز به محبوبیت پادکست‌ها افزوده می شود، هزینه تولید بسیار کمی دارد. تا به حال در مورد ویژگی‌ها و مزیت‌های پادکست صحبت کردیم اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است: چطور یک پادکست بسازم؟ در ادامه این مطلب پاسختان را دریافت می‌کنید.

چطور پادکست بسازیم؟

برای شروع، بهتر است بدانید نیازی نیست عالی باشید. فقط شروع کنید. کم کم متوجه نقاط ضعف و قوت خود می‌شوید و عملکرد بهتری خواهید داشت. اما هیچ کدام این‌ها بدون این که شروع کنید اتفاق نمی‌افتد. بهتر است قبل از هر کاری به چند پادکست گوش کنید. این کار را حتی حین ضبط مدام انجام دهید. ممکن است برای بهبود کارتان ایده‌های جدیدی به ذهنتان برسد.

بهتر است نقشه راه خود را مشخص کنید. ایده موضوعی که می‌خواهید درمورد آن پادکست بسازید را مشخص کنید. سپس تعداد اپیزود‌هایی که می‌خواهید به این موضوع اختصاص دهید را تعیین کنید. فهرستی از 25 اپیزودی که میخواهید ضبط کنید تهیه کنید. اسمی که برای هر اپیزود انتخاب می‌کنید فعلا اولویت نیست. اما موضوع آن‌ها مهم است. اگر 10 قسمت از ضبط بگذرد و دیگر ندانید می‌خواهید در مورد چه چیزی صحبت کنید ممکن است میان راه دلسرد شوید.

مدت زمانی که می‌خواهید اپیزود‌های پادکستتان ادامه داشته باشند را مشخص کنید. موفق ترین پادکست‌های جهان بین 3 و 10 دقیقه زمان دارند.

مرحله بعدی انتخاب عناوین پادکست‌هایی است که می خواهید ضبط کنید، انتخاب هوشمندانه این عناوین به جذب مخاطب و البته بهینه سازی موتور جستجوی شما کمک می‌کند. کار نسبتا ساده‌ای است اما نباید آن را دست کم بگیرید. در نهایت یک سری عناوین پادکست‌هایی را دارید که در نگاه اول اصلاً معنی ندارند و البته می‌توانند موفق باشند! نام پادکست بر اساس کاری که میزبان با آن انجام می‌دهد معنا پیدا می‌کند. بنابراین حتی اگر نمی‌توانید عنوان نمایش توصیفی کاملی را انتخاب کنید، بدانید که هر عنوانی که انتخاب می‌کنید در نهایت همان چیزی می‌شود که از آن می‌سازید.

برای شروع یک پادکست‌ به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

برای شروع پادکست خود، حداقل به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند
  • یک میکروفون مناسب
  • نرم افزار ضبط و ویرایش پادکست‌
  • یک سایت یا پلتفرم برای به اشتراک گذاشتن پادکست

adobe audition یکی از برنامه‌های اندروید است که می توانید روی تلفن همراه خود نصب کنید و با آن ویرایش قابل قبولی در فایل صوتی خود اعمال کنید. همچنین castbox ،podbean، blubrry ، anchor، شنوتو، فیدیبو و ناملیک پلتفرم‌هایی هستند که می‌توانید پادکست‌های فارسی خود را در آن‌ها بارگزاری کنید و یا از پادکست‌های موجود در آن استفاده‌ کنید.

تجهیزاتی که داشتنشان خوب است اما ضروری نیستند:

  • هدفون حذف نویز
  • موسیقی پادکست

سخن آخر:

پادکست بهترین راه برای افزایش صمیمیت است. امروزه در دنیای اینترنت، همه چیز بر پایه جلب اعتماد است و واقعا بهتر از صدای شما برای جلب اعتماد مخاطبینتان چیزی وجود ندارد. اگر کسب و کار خاصی را اداره می‌کنید یا تنها می‌خواهید در زمینه مورد علاقه خود فعالیت کنید، هرروز به علاقمندان پادکست‌ها افزوده می‌شود و با کمی برنامه‌ریزی می‌توانید به موفقیتی که انتظارش را دارید برسید.

منابع:

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد