نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی چیست؟

فهرست مقاله

هر زمان که یک کمپین بازاریابی جدید راه اندازی می‌کنید، باید ببینید که آیا هزینه پروژه به شرکت شما کمک می‌کند یا آسیب می‌رساند. برای تعیین سودآوری چیزی، بسیاری از بازاریابان به ROI یا بازگشت سرمایه نگاه می‌کنند. در ابتدایی ترین توصیف، ROI مقدار پولی را که برای یک پروژه خرج می‌کنید با میزان درآمدی که از آن به دست می‌آورید مقایسه می‌کند.

ROI خوب در بازاریابی چیست؟

هدف ROI این است که به ازای هر مبلغی که در کمپین بازاریابی خرج می‌کنید، بیش از یک دلار درآمد کسب کنید. آنچه به عنوان “بازده بازگشت سرمایه ” در نظر گرفته می‌شود می‌تواند بر اساس نوع استراتژی بازاریابی، کانال‌های توزیع و صنعت شما متفاوت باشد.

تعیین یک معیار کلی ROI بازاریابی چالش برانگیز است زیرا همه تاکتیک‌های بازاریابی متفاوت هستند. مثلا هنگامی که با یک استراتژی تبلیغات آنلاین مانند PPCتبلیغات کلیکی‌ سر و کار دارید، که در آن داده‌های بازگشت سرمایه معمولاً به‌طور خودکار ردیابی می‌شوند، می‌توانید به راحتی بازده آگهی تان را ببینید.

اگر با استراتژی‌های دیگری مانند بازاریابی محتوا سر و کار دارید، ممکن است تشخیص این که پست‌های وبلاگ، پادکست‌ها یا ویدیوهای شما مستقیماً به خرید منجر می‌شوند یا نه، دشوار باشد.

برای اکثر مشاغل، یک راه خوب برای تعیین “بازده بازگشت سرمایه خوب” این است که بازده تاکتیک‌های مشابهی که در گذشته امتحان کرده اند و همچنین مقدار فروش فعلی خود را بررسی کنند. این اطلاعات باید به شما کمک کند معیارهای بازگشت سرمایه و اهدافی را که برای شرکت شما واقع بینانه هستند ایجاد کنید.

وقتی نوبت به محاسبه بازگشت سرمایه بازاریابی می‌رسد، در اینجا یک فرمول ساده وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید:

 

فرمول ROI بازاریابی

 

نرخ بازگشت سرمایه = (کل هزینه – کل درآمد) / کل سرمایه گذاری

 

‌ جدا از توجه به میزان بازگشت سرمایه مالی، ممکن است بخواهید هنگام تعیین موفقیت استراتژی بازاریابی، سایر عناصر غیر مالی را نیز در نظر بگیرید. این موارد می‌تواند شامل فالو یا لایک در رسانه‌های اجتماعی، ترافیک وب سایت شما یا حتی افزایش اعتماد مشتریان شما باشد. در حالی که این موارد بازده مالی فوری ای را برای شما ایجاد نمی‌کند، اما به طور غیرمستقیم خرید یا روابط شما با مشتری را تقویت می‌کند.

معرفی تهدادی از کمپین های بازاریابی تبلیغاتی

کمپین‌های PPC

با پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات کلیکی، شما به ازای هر کلیکی که تبلیغ شما دریافت می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید، حتی اگر منجر به فروش نشود. در حالی که گوگل می‌گوید تبلیغ‌کنندگانش بازگشت سرمایه قوی ای را تجربه می‌کنند، کسب‌وکارهای کوچک هنوز 25 درصد از بودجه خود را در کمپین‌های با مدیریت ضعیف PPC هدر می‌دهند. پس از ایجاد آگهی‌تان، باید با دقت بر بازگشت سرمایه نظارت کنید. تعدادی ابزار که می‌تواند به شما در نظارت و مدیریت کمپین‌های زنده PPC کمک کند وجود دارد. در ادامه دو مثال از انواع کنپین‌های بازاریابی آمده است.

تبلیغ رسانه‌های اجتماعی پولی

اگر شرکتی مخاطبانی دارد که به طور منظم از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام استفاده می‌کنند، ممکن است بخواهد یکی از پست‌های خود را تقویت کند تا در فیدهای خبری مخاطبان هدف بازخورد بالایی کسب کند.

با بیشتر تبلیغات اجتماعی، می‌توانید هدف یا هدف مخاطب، محدودیت زمانی و بودجه تعیین کنید. ردیابی بازگشت سرمایه می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا این استراتژی کار می‌کند یا خیر و همچنین انواع پست‌هایی که منجر به بهترین بازده می‌شوند را شناسایی کنید.

 

نکاتی برای بهبود بازگشت سرمایه بازاریابی

اکنون که به مفهوم ROI بازاریابی و اینکه یک ROI خوب در بازاریابی چیست، آگاه هستید، گام بعدی این است که به استفاده از بینش‌های آموخته شده در تلاش‌های بازاریابی آینده برای بهینه سازی عملکرد کمپین‌های بازاریابی تان بپردازید. بیایید نگاهی بیندازیم به چند نکته در مورد بهبود ROI برای موفقیت درازمدت در بازاریابی:

اهداف روشنی را تعیین کنید

برای بازاریابان بسیار مهم است که اهداف روشنی را برای کمپین‌های خود تعیین کنند. اینکه چه عوامل خارجی ای در عملکرد آنها تاثیر گذار است و همچنین چگونه این عوامل منحصر به فرد را می‌توان اندازه گیری کرد.

تعیین هزینه ها

تعیین هزینه‌های بازاریابی مانند توسعه خلاق، پرسنل، هزینه‌های نمایندگی، سربار و سایر موارد، می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا استراتژی‌های اندازه‌گیری بازگشت سرمایه بازاریابی خود را به وضوح تدوین کنند و در مورد معیارهایی که در محاسبات بازگشت سرمایه خود لحاظ می‌کنند، تصمیم بگیرند.

سخن آخر

ROI‌ بازاریابی، عمل نسبت دادن سود و درآمد به تأثیر ابتکارات بازاریابی است. با محاسبه بازگشت سرمایه‌ بازاریابی، سازمان‌ها می‌توانند میزان تاثیر تلاش‌های بازاریابی را به صورت کلی یا بر اساس کمپین اندازه‌گیری کنند. به طور معمول، ROI بازاریابی برای توجیه هزینه‌های بازاریابی و تخصیص بودجه برای کمپین‌ها و ابتکارات در حال انجام و آینده استفاده می‌شود.

 

منابع:

marketingevolution.com

blog.hubspot.com

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد