هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مقاله

هاست سرویسی است که یک وب سایت در اینترنت روی آن آپلود می‌شود. ارائه دهنده خدمات هاست، شرایط لازم را برای مشاهده وب سایت فراهم میکند. وب‌سایت‌ها در رایانه‌های خاصی به نام سرور ذخیره می‌شوند. هنگامی که کاربران می‌خواهند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند، باید آدرس وب سایت یا دامنه شما را در مرورگر خود جستجو کنند. پس از این مرحله، کامپیوتر آنها به سروری که وب سایت شما روی آن قرار دارد متصل و صفحات وب شما از طریق مرورگر به آنها نمایش داده می‌شود. دامنه نام سایت شماست که اختصاصی و منحصر به فرد است. شرکت های هاستینگ زیادی وجود دارند که خدمات فروش دامنه را نیز انجام می‌دهند. در صورتی که دامنه نداشته باشید، می‌توانید از این شرکت‌ها کمک بگیرید و دامنه مناسب خود را خریداری کنید.

انواع ‌هاست

نوع سرویس میزبانی که استفاده می‌کنید، در عملکرد وب سایت یا پلتفرم شما اثرگذار است. هاست‌ها به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

هاست ابری

همانطور که از نام این گونه از هاست مشخص است، از فناوری ابری برای دسترسی به منابع استفاده می‌کند. در واقع اطلاعات وب‌سایت روی یک سرور منفرد مستقر نمی‌شود. در عوض، در شبکه‌ای از سرورهای ابری فیزیکی و مجازی برای میزبانی وب سایت یا پلت فرم استفاده می‌کند. برخلاف هاست سنتی، هاست ابری انعطاف پذیری بیشتری برای کاربر فراهم می‌کند. ‌هاست سنتی پهنای باند محدودی دارد، در حالی که هاست ابری با افزایش تقاضای شما فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین مشکلاتی نظیر خرابی سخت افزاری نیز نمی‌تواند مشکلی برای وب سایت شما ایجاد کند. علاوه بر این، معمولاً مدل پرداختی آن با نرخ ثابت میزبانی سنتی متفاوت است. یعنی مثلاً شما به ازای فضایی که استفاده کرده‌اید، سر موعدها زمانی مشخص، هزینه پرداخت می‌کنید.

هاست وب

‌هاست وب نوعی از میزبان‌های سنتی بشمار می‌رود. هاست وب دستگاه یا دستگاه‌هایی هستند که وب سایت یا منبع نرم افزاری شما را ذخیره می‌کنند تا در اینترنت قابل دسترس باشد. یک شرکت هاستینگ وب سرورهای مورد نیاز برای انجام این کار را فراهم می‌کند. محبوب‌ترین هاست وب در سراسر دنیا، هاست وردپرس است که تنظیمات از پیش پیکربندی شده را برای یک میزبانی کارآمد به شما می‌دهد.

‌هاست مجازی

همانند دیگر هاست‌ها، هاست‌های مجازی نیز به شما این امکان را می‌دهند که وب سایت خود را در اینترنت بارگذاری کنید. با این تفاوت که یک هاست مجازی از یک وب سرور واحد برای ارائه خدمات به چندین وب سایت به طور همزمان استفاده می‌کند. در نتیجه، نیازی به خرید و نگهداری وب سرور خود ندارید.

هاست‌های مجازی را می توان به روش‌های مختلف پیکربندی کرد.

مجازی‌سازی سرور

همانند تعریف میزبان کامپیوتر، سرورهای مجازی سازی شده به شما امکان می دهند وب سایت خود را به صورت آنلاین منتشر کنید. تفاوت این است که مجازی سازی سرور یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی منحصر به فرد و مجزا تقسیم می کند. به طور معمول، شرکت ها این کار را با استفاده از نرم افزار انجام می دهند. هر سرور مجازی می تواند سیستم عامل ها را به طور مستقل اجرا کند.

هاست از راه دور یا شبکه

هاست‌های از راه دور، از سرورها به جای رایانه‌های شخصی و لپ تاپ‌های کاربران، در مراکز داده‌ استفاده می‌کنند. هنگامی که کاربران به یک برنامه یا فایل دسترسی پیدا می کنند، از طریق ابر وارد سرور از راه دور می‌شوند. مزیت این نوع هاست در آن است که کسب‌ و کارها می‌توانند چندین برنامه را روی یک سرور داده‌ که از راه دور (ریموتی) میزبانی می‌شود، بارگذاری کنند. همچنین کاربر می‌تواند از دسکتاپ میزبان هم استفاده کند تا به نرم افزار خود دسترسی پیدا کند.

هاست شبکه «میزبان شبکه» به هر کامپیوتری (سرور) اطلاق می‌شود که از طریق اتصال به اینترنت با کامپیوتر یا کامپیوترهای دیگر مرتبط است. هر میزبان آدرس IP منحصر به فرد خود را دارد که توسط شماره محلی رایانه و شماره خاص شبکه ای که به آن تعلق دارد تشکیل می‌شود. میزبان شبکه مسئول ذخیره داده هایی است که به سایر کامپیوترها، به نام ترمینال‌های راه دور منتقل می‌شود.

‌هاست کامپیوتری

این نوع هاست از رایانه‌هایی با اندازه‌ها و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بزرگ استفاده می‌کنند. این رایانه‌ها دارای قدرت پردازش بالایی هستند که سطح بالایی از قابلیت اطمینان را برای شما فراهم می‌کنند.

کلام آخر

همانگونه که گفته‌ شد هاست به فضایی اطلاق میگردد که تمامی فایل‌های وب سایت شما نظیر ویدئو، تصاویر و … بر روی آن قرار میگیرد. به عبارت کلی تر، عبارت «هاست» معمولاً به یک دستگاه یا برنامه قدرتمند گفته می شود که خدمات ذخیره سازی و ارسال اطلاعات را به برخی دستگاه(ها) یا برنامه(های) کوچکتر و کم توان‌تر ارائه می‌کند. بنابراین نوع هاست و شرکتی که از آن خرید می‌کنید بسیار در عملکرد خوب وب سایت شما و تداوم کیفیت آن، اثرگذار هستند.

 

 

منابع:

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد