معرفی بهترین مشاغل 10 سال آینده ایران

معرفی بهترین مشاغل 10 سال آینده ایران

فهرست مقاله

‌پیدا‌کردن پرکاربردترین مشاغل که در آینده بیشتر کاربرد دارند خیلی دشوار نیست. جهان در حال تکامل است و روز به روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. این مسئله فقط مختص به کشورهای توسعه یافته نیست، بلکه ایران را نیز در‌بر‌می‌گیرد. بنابراین خیلی ساده می‌توان فهمید که آینده از آن کدام شغل‌هاست و کدام شغل‌ها به زودی جایگاه خود را از دست خواهند داد.

اکثر افراد جامعه هنگام انتخاب شغل آینده خود، بازار امروز را می‌بینند و همین مسأله موجب می‌شود که تا موفق به شروع و راه‌اندازی کسب و کار خود می‌شوند، آن کسب و کار از رونق افتاده و سمت و سوی اقتصاد و مشاغل عوض شده‌است. از این رو بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای شروع یک کسب و کار موفق، بازار آینده را به درستی بررسی و تحلیل کنید.

در ادامه مطلب به چند مورد از بهترین شغل‌ها برای ده سال آینده ایران اشاره خواهیم کرد. بسیاری از این شغل‌ها هم اکنون نیز وجود دارند اما انتظار این است که در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

تأثیر صنعت بر مشاغل در گذر زمان

در دوران بسیار قدیم، کشاورزی و دامداری از جمله مواردی بودند که اکثر افراد جامعه به سمت آن‌ها می‌رفتند. در آن دوره تجارت از کارهای بسیار پرسود محسوب می‌شد که هر کسی نمی‌توانست به دنبال آن برود. هنگامی که موج صنعتی شدن جوامع با پیشرفت تکنولوژی آغاز شد، به شدت جایگاه کسب و کارها را دچار تحول کرد. برای مثال مکانیزه شدن کشاورزی و دامداری و استفاده از ابزار صنعتی، این مشاغل را که تا به قبل به شیوه‌ی سنتی کار می‌کردند به سمت مدرن‌شدن پیش برد. هر چند معمولاً برخی افراد در برابر چنین تغییراتی مقاومت می‌کنند؛ اما درنهایت مجبورند واقعیت را بپذیرند و با موج جدید همسو شوند؛ یا به نابودی و ورشکستگی محکوم اند.

تأثیر موج اینترنت بر کسب و کارها

شاید بتوان بزرگ‌ترین تغییرات در زمینه‌ی کسب و کار، از اول زندگی بشر تاکنون را مربوط به موج اینترنت و فناوری‌های مربوط به آن دانست. آن‌قدر این موج گسترده بود که زندگی بشر و تمام جنبه‌های آن را دستخوش تغییرات اساسی کرد. اینترنت، سرعت، دقت و وسعت کارها را در زندگی و مشاغل مختلف، متحول کرده است.

امروزه کسب کارهای اینترنتی، افراد زیادی را از نظر درآمد تحت پوشش خود قرار داده اند. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در بورس که قبلاً بصورت حضوری و با چالش‌های زیادی پیگیری می‌شد، در حال حاضر به صورت آنلاین انجام است و همین امر طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران را به سمت این بازارجذب کرده است.

1- توسعه دهنده نرم افزار (و سایر مشاغل برنامه‌نویسی)

کدنویسی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین مهارت‌ها برای شرکت‌های فناوری است. توسعه دهنده نرم افزار مهمترین شغل فناوری در آینده خواهد بود. اهمیت روزافزون به برنامه نویسی باعث شده که برخی از کشورهای اروپایی برنامه نویسی را به برنامه درسی مدارس ابتدایی اضافه کنند. حتی در کشور ما نیز در بسیاری از شرکت‌های بزرگ مربوط به فناوری نوجوانان توانمند در این حوزه نیز مشغول به کارند. شکی نیست که کدنویسی راه را برای مشاغل جدید در آینده هموار خواهد کرد.

2- واقعیت مجازی

اگر بخواهیم صنعتی را انتخاب کنیم که قرار است در سال‌های آینده شکوفا شود، واقعیت مجازی یک گزینه بسیار خوب به نظر می‌رسد. آخرین آمار گویای این است که پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار جهانی AR و VR در سال 2024 به 296.9 میلیارد دلار برسد. این میزان در مقایسه با مقدار 30.7 میلیارد دلاری است که در سال 2021 ثبت شده بود. به طور فزاینده ای واضح است که VR و AR در آینده نزدیک و دور بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

 

3- امنیت سایبری

امنیت سایبری شغلی در زمینه امنیت شبکه است که امروزه افراد بسیاری آن را انجام می‌دهند و تنها راهی که مهندسین امنیت سایبری بیکار می‌شوند این است که اینترنت ناپدید شود و با چیز دیگری جایگزین شود و این به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک یا حتی دور هرگز اتفاق بیافتد.

بنابراین، اگر نرخ بیکاری 0% را دوست دارید، این مورد ممکن است شغل خوبی برای شما باشد. علاوه بر این، پیش بینی می‌شود تعداد هکرهای اخلاقی تا پایان سال 2023 نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یابد.

4- دیجیتال مارکتینگ

بطور قطع می‌توان گفت که دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین شغل‌های 10 سال آینده ایران است. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، رشته بسیار گسترده‌ای است و افرادی زیادی را در زمینه شبکه‌های اجتماعی، سئو، تولید محتوا و … شامل می‌شود. افرادی که در این زمینه دارند از روش های مختلف برای تولید محتوا و ایجاد آگاهی برای شناساندن یک برند استفاده می‌کنند. این کانال‌های دیجیتالی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • وب‌سایت
  • شبکه‌های اجتماعی
  • سئو (بهینه‌سازی و رتبه‌بندی موتورهای جستجو)
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات آنلاین
  • وبلاگ‌ها

۳- توسعه هوش مصنوعی

با پیشرفت تکنولوژی و ورود هوش مصنوعی به زمینه‌های مختلف، نیاز بسیار شدیدی به افراد متخصص این زمینه احساس می‌شود. با توجه به اینکه این مقوله در ایران هنوز پیشرفت زیادی نکرده است و افراد اندکی به این مقوله ورود کرده‌اند، می‌تواند یکی از بهترین شغل های 10 سال آینده ایران باشد. در واقع هوش مصنوعی فقط مختص به تولید ربات‌های پیشرفته نیست. هوش مصنوعی می‌تواند در مورد ساخت ربات‌های کاربردی و بهبود فرآیندهای تجاری باشد. پیشرفت‌های هوش مصنوعی تقریباً نامحدود است.

 

4- حوزه پزشکی

مشاغل پزشکی از جمله پزشک جراح، دندان‌پزشک ، داروساز، پرستار و … جزو مشاغل خدماتی بوده و با سلامت مردم سروکار دارند. اینگونه مشاغل همواره جزو نیازهای مردم هستند و در اوج می‌مانند.

5- کارشناس گردشگری

حتماً متوجه این مسأله شده‌اید که کشور ایران علی ‌رغم برخورداری از بنا‌های تاریخی شگرف، صنایع دستی، آداب و رسوم گوناگون و طبیعت متنوع و بی‌نظیر، در صنعت گردشگری بسیار ضعیف ظاهر شده است. این بدین معناست که بسیاری از مردم جهان اصلاً از وجود این گنجینه باخبر نیستند! خبر خوش آنکه در سال‌های اخیر روند رو به رشدی در این صنعت دیده می‌شود، چرا که:

  • سقوط ارزش ریال در برابر ارز‌های خارجی، ایران را برای توریست‌ها تبدیل به یک بهشت گمشده می‌کند.
  • اخیراً اشتراک گذاری تجربه‌های خوش سفر به ایران توسط گردشگران خارجی در شبکه‌های اجتماعی، نقش اساسی در معرفی کشورمان به توریست‌های دیگر ایفا کرده است.

سایر مشاغل آینده‌‌دار در ایران

علاوه بر موارد ذکر شده، مشاغلی‌ نظیر روانشناسی، صنایع غذایی، پویانمایی، گرافیک، طراحی لباس، رباتیک و مهندسی شبکه جزو نیازهای‌شغلی پنج سال آینده ایران خواهند بود. در مقابل، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که مشاغلی مانند چاپ و نشر، خبرنگاری، عکاسی و حسابداری بمرور رونق خود را از دست بدهند و حداقل دیگر به صورت کنونی کاربرد نداشته باشند.

 

منابع

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد