تفاوت بین بازاریابی و فروش

تفاوت بازاریابی و فروش

فهرست مقاله

 هدف از بازاریابی و فروش هر دو افزایش درآمد است. این دو روند در مسیر کسب و کار آنقدر در هم تنیده شده‌اند که مردم اغلب تفاوت بین این دو را درک نمی‌کنند. در واقع، در سازمان‌های کوچک، افراد معمولاً هم وظایف فروش و هم کارهای بازاریابی را به عهده می‌گیرند. با این وجود، بازاریابی با فروش متفاوت است و با رشد سازمان، نقش‌ها و مسئولیت‌ها تخصصی تر می‌شوند.

قبل از اینکه به طور دقیق تر به تفاوت بازاریابی و فروش بپردازیم باید ابتدا با تعریف این دو آشنا شویم.

تعریف فروش

منظور از فروش، مبادله کالا و خدمات در ازای پول است. فروش  فرآیندی است برای انتقال کالا از تولید کننده به توزیع کننده، توزیع کننده به عمده فروش، عمده فروش به خرده فروش و از خرده فروش به مصرف کننده. هدف اصلی فروش افزایش درآمد است.

تیم فروش نهادی است که بر تبدیل مشتریان بالقوه از کمپین‌های بازاریابی به مشتریان واقعی تمرکز دارد. این اقدام مستلزم ایجاد یک برنامه فروش است که منابع، ابزارها، اقدامات و اهداف سازمان آن را مشخص می‌کند. تیم فروش مستقیماً از طریق رسانه‌های مختلف با مشتریان در تعامل است که درک عمیق تری از محصولات و خدمات ارائه می‌دهد. به طور کلی، برای برای جذب مصرف کننده و ترویج فروش یک محصول یا خدمات، از راهکارهایی مانند تخفیف یا پیشنهادات ویژه استفاده می‌شود.

فعالیت‌های که در تقویت فروش دخیل است عبارتند از:

  • نمایش محصول
  • ایجاد ارتباط با شرکت‌های مختلف
  • رضایت مشتریان
  • ساختن مخاطبین

 

تعریف بازاریابی

بازاریابی شامل طیفی از فعالیت‌هایی که توسط شرکت انجام می‌شود تا فروش محصول یا خدمات شرکت را ارتقاء بخشد. فرایند بازاریابی با شناسایی نیازهای مشتریان، برآورده کردن نیازها به طور سودآور از طریق ایجاد برقراری ارتباط و ارائه پیشنهادات، در ازای قیمتی که توسط مشتریان ارزش گذاری می‌شود، آغاز می‌شود. همچنین بازاریابی وسیله ای برای ایجاد علاقه در مخاطبان هدف نسبت به محصولات و خدمات پیشنهادی است.

همانطور که عنوان شد بازاریابی فرآیندی است شامل تحقیق و تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری که بر اساس آن یک شرکت محصولی را مطابق نیاز مشتریان تولید می‌کند. تیم بازاریابی به طور مرتب تحقیقات را در بازار انجام می‌دهد تا علاقه مشتریان یا گروهی را با ابزارهای مختلف بررسی کند. به عبارت دیگر، بازاریابی به معنای کشف نیازهای انسان و رفع آنها با محصول مورد نظر و در نتیجه کسب درآمد کافی است.

فرآیند بازاریابی در درجه اول بر روی دستیابی محصولات به مخاطبان وسیع تری متمرکز است. سازمان‌ها از این عملکرد برای توضیح ارزش محصولات و خدمات خود و چگونگی سرمایه گذاری عالی استفاده می‌کنند. تیم بازاریابی همچنین باید مخاطبان هدف علاقه مند به خدمات و محصولات خاص را تعیین کند.

فعالیت‌های کلی که در بازاریابی دخیل هستند:

  • تحقیقات بازار
  • ساخت محصول
  • تبلیغ محصول
  • تبلیغات محصول
  • فروش محصول
  • خدمات پس از فروش
  • رضایت مشتری

تفاوت بین بازاریابی و فروش

به عبارت ساده، بازاریابی ایجاد آگاهی در مورد برند و محصولات شما برای جذب مشتری است، در حالی که فروش این مشتریان بالقوه را به خریداران احتمالی تبدیل می‌کند. اجازه دهید عمیق تر به درک تفاوت‌های کلیدی بین این دو ویژگی بپردازیم.

هدف معمولی بازاریابی ایجاد علاقه به محصول و مشتریان بالقوه است. فعالیت‌های بازاریابی عبارتند از:

  • تحقیق در مورد مشتری برای شناسایی نیازهای مشتریان
  • توسعه محصول، به معنای طراحی محصولات نوآورانه برای رفع نیازهای پیدا یا پنهان
  • تبلیغ محصولات برای افزایش آگاهی و ایجاد برند.
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات برای به حداکثر رساندن درآمد بلند مدت.

از سوی دیگر، فعالیت‌های فروش بر تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی متمرکز است. فروش شامل تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه برای ترغیب آنها به خرید محصول است. بنابراین بازاریابی بر روی جمعیت عمومی (یا در هر صورت، مجموعه بزرگی از افراد) متمرکز است در حالی که فروش بر افراد یا گروه کوچکی از مشتریان بالقوه متمرکز است.

سخن آخر

فروش و بازاریابی به طور کلی دو فعالیت متفاوت هستند و درک تفاوت بین آنها می‌تواند به شما در برنامه ریزی شغلی خود کمک کند. علیرغم تفاوت‌های فراوان بین فروش و بازاریابی، ماهیت متناقضی ندارند. هر دوی این اصطلاحات ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و نقش بسیار مهمی در دراز مدت در بقای کسب و کار دارند.

فروش یک کارکرد انسان محور است، بنابراین به پرسنل درگیر در فعالیت فروش باید آموزش و مشوق‌های مناسبی برای تقویت روحیه و به ازای فروش بیشتر داده شود. از سوی دیگر، بازاریابی یک فعالیت رسانه گرا است، بنابراین باید بهترین کانال‌های تبلیغاتی را اتخاذ کرد تا به افزایش فروش در کنار تصویر بهتر برند دست یافت.

 

منابع:

 

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد