ده ویژگی یک فروشنده موفق

ده ویژگی یک فروشنده موفق

فهرست مقاله

یک فروشنده موفق، به چیزی کمتر از اینکه در سطح حرفه‌ای کار خود را انجام دهد، قانع نمی‌شود. چرا که می‌داند امروز یک از موتورهای اصلی اقتصاد است! فروش کار آسانی نیست و در واقع هیچ معامله تضمینی‌ای وجود ندارد و کار همیشه لذت بخش نیست. با این حال، فروشندگان برتر، بدون ضمانت رشد می‌کنند. برای آنها هر معامله بالقوه یک چالش ارزشمند است. در ادامه ابتدا انواع سبک شخصیتی فروشندگان را معرفی و سپس به نام بردن برخی خصوصیات متمایزکننده فروشندگان موفق می‌پردازیم.

چهار سبک شخصیتی فروشنده

وقتی صحبت از تعریف فروشنده می‌شود، می‌توان چهار تیپ شخصیتی قاطع، دوست داشتنی، بیانگر و تحلیلی را نام برد. در هر یک از این انواع تیپ‌های شخصیتی، مجموعه‌ای از توصیفات برای ترسیم تصویر فروشنده وجود دارد:

  • قاطع: این اشخاص معمولاً هدف‌گرا، رقابتی، قاطع، بی‌حوصله و کنترل‌کننده هستند.
  • دوست داشتنی: این اشخاص صبور، دوستانه، پذیرای چالش‌ها، آرام و غیررسمی هستند.
  • خاکی: این افراد بیشتر مردم پسند، متقاعد‌کننده، برونگرا، خلاق، شهودی، وفادار و مشتاق بنظر می‌آیند.
  • تحلیلی: این فروشندگان دارای شخصیت واقعیت محور، رسمی، جدی و صبور هستند.

حال در ادامه ده ویژگی مهم یک فروشنده موفق را ذکر می‌نماییم:

ده ویژگی مهم یک فروشنده موفق

1- مثبت اندیشی

کمتر حرفه‌ای را می‌توان یافت که در آن به اندازه فروشندگی مجبور باشیم خود را به شنیدن مخالفت‌ها وفق دهیم. شنیدن کلمه «نه» در فروش به معنای پایان معامله نیست، به این معنی است که در فرصت دیگری می‌توانید برای متقاعد کردن مشتری اقدام نمایید. تسلیم شدن در برابر پاسخ منفی از ویژگی‌های یک فروشنده موفق نیست.

2- اشتیاق به کار

فروشندگان موفق همیشه آتشی در درون خود دارند که به آنها انگیزه می‌دهد. آنها به دنبال ایجاد انگیزه در مشتریان و ایجاد روابط پایدار هستند.

3- خلاقیت

خلاقیت از ابزار اولیه و اساسی یک فروشنده موفق است، استفاده از خلاقیت برای یافتن راه‌ حلی که دیگران معمولاً آن را نمی‌بینند، می‌تواند شما را از بقیه فروشندگان متفاوت کند. یک فروشنده موفق همواره بجای اینکه به فروش محصول خود فکر کند، به این فکر می‌کند که چگونه می‌تواند مشکل یا نیاز مشتری را پاسخ دهد.

4-مدبر و کاردان بودن

توانایی تفکر خارج از چارچوب یکی از نشانه‌های قدرت تیم فروش است. استفاده از تکنیک‌های نو و رویکردهای مختلف برای بستن قرارداد یک فروش، ضروری است. یک فروشند فوق‌العاده می‌تواند «نه» مشتری در خرید محصول را به کلمه «شاید» تغییر دهد. بنابراین، توانایی تفسیر نیازهای مشتری و تغییر روش‌ها تحت شرایط مختلف برای عقد یک قرارداد یا فروش یک محصول، ویژگی ضروری و مطلوبی است.

۵. اعتماد به نفس بالا

چه کسی از فروشنده‌ای خرید می‌کند که به خودش یا محصولش اعتقاد نداشته باشد؟ هیچ کس! یک فروشنده موفق باید محصول یا خدمات خود را بخوبی بشناسد بتواند به وضوح مزایای آن را به مشتریان بالقوه نشان دهد. باید دقت داشت که اعتماد به نفس نماینده فروش به تکبر یا خودخواهی تبدیل نشود. اعتماد بنفس در فروش یعنی به جایگاهی که دارید، به چیزی که برای ارائه در دست شماست و به مهارت‌های فروش خود ایمان داشته باشید.

۶. انعطاف‌پذیری

در فروش، مهم است که انعطاف پذیر باشید و تمایل داشته باشید که از رویکردهای تماماً استاندارد فاصله بگیرید و گاهی متناسب با راه‌حل‌های سفارشی مشتری که متناسب با نیازهای آن‌هاست، تصمیم بگیرید. فروشندگان قوی ترسی ندارند که از اصول منحرف شوند تا یک مشکل را به روشی منحصر به فرد حل کنند.

۷. پرشور

وقتی یک فروشنده به چیزی که می‌فروشد اعتماد کافی داشته باشد، فروش برای او هیجان انگیزتر خواهد بود. این مسأله به فروشنده فرصتی متفاوت می‌دهد تا نمایش قوی‌تری از محصول خود به اجرا بگذارد. اگر شخصیتی درونگرا دارید باز هم می‌توانید یک فروشنده پرشور باشید. چرا که داشتن شور و شوق زیاد، بهره‌وری یک تجارت را تا حد زیادی، هم از نظر مالی و هم از نظر کاهش استرس و تلاش برای رضایت مشتریان، بهبود می‌بخشد.

۸. صداقت

صداقت واقعاً بهترین سیاست در فروش است. متأسفانه، نگاه سنتی خیلی اوقات به فروشندگان برچسب دروغگویی و فریبکاری می‌زند، در نتیجه فروشندگان باید دو برابر بیشتر تلاش کنند تا نشان دهند که قابل اعتماد هستند. در فروش، همه چیز در صادق بودن خلاصه می‌شود. موفق‌ترین فروشندگان می‌دانند چه زمانی باید اعتراف کنند که پاسخی ندارند و از وعده‌های توخالی صرفاً برای فروش بپرهیزند. فریب دادن در حقیقت، حتی در مقیاس کوچک، پل ارتباطی فروشنده را با مشتری می‌سوزاند و هر شانسی برای برگشتن آن مشتری در دراز مدت را از بین می‌برد.

۹- به دنبال ایجاد روابط، نه فقط جذب مشتری

ایجاد رابطه مبنی بر اعتماد بسیار بهتر سودآورتر از جذب یک مشتری آنی و لحظه ای است. شما نمی‌توانید هر مشتری را به عنوان یک عدد و مبلغ روی کاغذ تصور کنید، آنها انسان هستند و نیازهای مشابهی با من یا شما دارند. بسیاری از فروشندگان پس از فروش، تصمیم به پایان رابطه با مشتری می‌گیرند. یعنی جوری با مشتری معامله می‌کنند که بیشترین نفع را در همان معامله بدست آورند و دیگر دور آن مشتری را خط بکشند. در حالیکه یک فروشنده خوب، برخورد اول با مشتری را تبدیل به یک رابطه محکم و درازمدت می‌کند. در درازمدت سودی که از این طریق بدست می‌آید خارق‌العاده خواهد بود.

۱۰- مسئولیت‌پذیری

انگشت اتهام نشان دادن و سرزنش کردن دیگران بسیار آسان‌تر از پذیرش مسئولیت عملکرد خودمان است. فروشندگان موفق به این مسأله آگاهند و برای رسیدن به جایی که می‌خواهند، حاضرند این سختی را بپذیرند. اگر در فروش خود اشتباهی کردید و موجب نارضایتی مشتری شده‌اید، مسئولیت کار خود را بپذیرید و خسارت را جبران کنید. همین مسأله موجب اعتماد دوچندان مشتری می‌شود. چه بسا در میان اطرافیان خود، دست به تبلیغ درباره شما و کسب و کارتان بزند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید فروشنده موفقی باشید، خدمات رسانی به مشتریان خود را ادامه دهید، میزان رضایت آنها را بسنجید و از آنها بخواهید فرم نظرسنجی را پر کنند. اینگونه می‌آموزید که چه کاری را درست و چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید. بسیاری از این ویژگی‌ها نه تنها برای موفقیت در فروش ضروری‌ هستند، بلکه از اصول اولیه برای «انسان خوبی بودن» نیز هستند. در نهایت، مردم از مردم و معمولاً از افرادی که دوستشان دارند خرید می‌کنند. پس اگر تشخیص دهند که شما انسان خوب، مطمئن و صادقی هستید، قطعاً از شما خرید خواهند کرد.

 

منابع

 

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد