دامنه سایت چیست؟

دامنه سایت چیست؟

فهرست مقاله

‌ایجاد دامنه سایت، اولین گامی است که باید برای حضور در فضای آنلاین برداشت و نام دامنه‌ همان چیزی است که به مشتریان کمک می‌کند در گوگل و سایر موتورهای جستجو ما را پیدا کنند. در این مقاله، آشنایی لازم را درباره دامنه‌ سایت به شما خواهیم داد.

دامنه‌ چیست؟

دامنه (Domain) آدرسی متنی است که با وارد‌کردن آن در مرورگرهای های مختلف (نظیر chrome) وارد وب‌‌سایت بخصوصی می‌شوید؛ مثلاً www.google.com شاید معروف ترین و آشناترین دامنه‌ای‌ باشد که با آن برخورد داشته‌اید. در هر کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌شود و وب‌سایتی را به خود اختصاص می‌دهد، باید نام دامنه‌ای‌ ثبت شود تا مشتریان با جستجوی این آدرس، صفحه آن کسب و کار را پیدا کنند. حال هر چه این آدرس مختصر و مفیدتر، جذاب‌تر و مرتبط‌تر با کسب و کار باشد، کارآمدی بیشتری هم خواهد داشت.

اگر کاربران بتوانند بدون دردسر اضافی وب‌سایت مورد نظر خود را بیابد، ممکن است شما را بجای مراجعه حضوری و یا حتی مجازی رقیبتان انتخاب کنند. چرا که شما به راحتی مشتری‌تان اهمیت داده‌اید و او دیگر احتیاجی ندارد وقت خود را صرف مراجعه حضوری کند یا برای یافتن‌ پاسخ نیاز خود در فضای مجازی زمان زیادی صرف کند.

تفاوت بین نام دامنه و URL چیست؟

URL که گاهی اوقات آدرس وب نیز نامیده می‌شود، حاوی نام دامنه‌ یک سایت و همچنین اطلاعات دیگری از جمله پروتکل و مسیر است. به بیان دیگر دامنه‌ سایت، جزیی از URL بحساب می‌آید. به عنوان مثال، URL زیر را در نظر بگیرید:

https://modaresenovin.com/product

در این آدرس modaresenovin.com نام دامنه است، در حالی که https پروتکل و /product/ مسیر یک صفحه خاص در وب‌سایت را نشان می‌دهد.

چه کسی نام دامنه را مدیریت می کند؟

نام‌های دامنه همگی توسط شرکت‌های ثبت‌های دامنه مدیریت می‌شوند که نام دامنه را به ثبت‌کنندگان، برای رزرو واگذار می‌کنند. هر کسی که بخواهد وب سایتی ایجاد کند، می‌تواند یک نام دامنه‌ -که قبلاً توسط دیگران رزرو نشده- را به نام خود ثبت کند. خوب است بدانید که در حال حاضر بیش از 300 میلیون نام دامنه ثبت شده‌ در فضای اینترنت وجود دارد.

هدف از بوجود آمدن نام دامنه‌ چه بود؟

هدف اصلی وجود نام دامنه، کمک به بازدیدکنندگان در یافتن وب سایت مورد نظر با حداقل تلاش است. تصور کنید چنین آدرسی وجود نمی‌داشت، شبیه به آن است که بدون آدرس در یک شهر به دنبال منزل دوست خود بگردید! با وجود نام دامنه‌، وب سایت شما در اینترنت دارای یک هویت مشخص و منحصر بفرد است. در نتیجه نامی که بعنوان دامنه سایت انتخاب می‌شود باید به اندازه کافی خاص و معنادار باشد تا شما را از رقبای خود  متمایز کند و در عین حال به اندازه کافی توصیفی باشد که اطلاعات مهمی را در مورد شما یا کسب و کارتان به مراجعه کنندگان بدهد.

به عبارت دیگر، یک نام دامنه با کیفیت، تصویری از آنچه در داخل وب سایت است را به مخاطبین ارائه می‌دهد. به تعبیری می‌توان گفت دامنه سایت در نسبت با وب سایت، شبیه به ویترین یک کسب‌وکار است که اگر شیک و تمیز باشد مشتریان بیشتری را به درون فروشگاه می‌کشاند. مشتریان با نگاه کردن به ویترین (دامنه‌ شما)، می‌توانند نگاهی اجمالی به موضوع وب سایت شما داشته باشند.

اجزای تشکیل دهنده نام دامنه‌

دامنه‌ها شامل دو قسمت هستند:

۱. نام دامنه: نام دامنه همان اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. تنها مساله‌ای که باید رعایت شود این است که اسم انتخابی شما باید سرهم باشد، یعنی فاصله‌ای بین کلمات یا حروف آن نباشد. البته برای جدا کردن کلمات، می‌توانید از خط فاصله () استفاده کنید.

۲. پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف کلمه commerce  است که به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند. در نتیجه شما می‌توانید بخشی از ماهیت سایت خود را از طریق انتخاب پسوند مناسب نشان دهید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که دامنه‌ها اختصاصی هستند. یعنی اگر کسی نامی را برای دامنه‌ خود رزرو کند، دیگر هیچکس نمی‌تواند از آن نام برای وب سایت دیگری استفاده کند. نکته بیان شده‌ برای آدرس کامل دامنه (شامل نام دامنه و پسوند) صادق است. در نتیجه می‌توان نام دامنه یکسان اما با پسوند متفاوت را به ثبت رسانید.

سخن آخر

هنگام انتخاب دامنه وب، بسیار مهم است که در صورت امکان، تمام دامنه‌ها یا مشتقات و پسوندهای موجود مربوط به نام را خریداری کنید تا امنیت خود و کسب و کارتان را تضمین کنید. هنگامی که تمام پسوندهای موجود یک دامنه وب خاص را خریداری می‌کنید، شانس بسیار بیشتری برای دیده شدن‌ و رتبه‌بندی سایت خود در جستجو خواهید داشت. البته که می‌دانید انتخاب مناسب دامنه وب، تنها یک بخش کوچک و آغازی است که می‌تواند برای شما موفقیت به ارمغان بیاورد و در بهبود کسب و کار شما تأثیر بگذارد.

 

منابع

آموزش های پیشنهادی مدرس نوین

Thanks! Copy your coupon code

first

Minimum order of $25

Get 10% off now!
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد